cruisenandienron.reismee.nl

Porto

We hebben vandaag een lange excursie gehad naar Porto, wat een prachtig stad is dat Wij vonden deze stad mooier dan Lissabon, overzichtelijker. We waren aangemeerd bij Leixos hier stonden de bussen om 9.15 uur klaar We hebben nu al 3 dagen gelezen dat het bewolkt wordt en niet echt warm echter elke dag schijnt weer de zon, wel staat er veel wind. We hadden een goede gids die veel vertelde over Porto. Het is de 2e stad van Portugal en is bekend om de portwijnen, hele kleurrijke huizen en vooral de Douro die dwars door de stad stroomt. Met zijn mooie verbindingsbruggen. Er is zelfs 1 brug ontworpen door Eifel, ja dezelfde als de Eifeltoren, ook hetzelfde materiaal rood ijzer. Na een uur stopte we in de binnenstad en gingen we een boottocht over de Douno maken, heel indrukwekkend met zijn vele boog bruggen voor de tram, auto's en lopend verkeer van de oude binnenstad naar het nieuwe gedeelte waar de vele wijnhuizen staan. Het was prachtig weer dus heerlijk om die boottocht te maken. Hierna zijn we naar 1 van de portwijnhuizen geweest Reaal Companha Velha dit is een wijnhuis die nog in particuliere handen is.

We hebben droge witte wijn geproefd die een volle smaak had en niet echt droog voor mijn gevoel was en een rode zoete wijn Die was mij te zoet maar prachtig om te zien hoe de verschillende wijnen geproduceerd worden. Ze hebben boven in Portugal 44000 hectare land waar de druiven groeien.

Toen verder naar de Basiliek van Porto ik dacht zelf even weer een kerk maar wat een indrukwekkend gebouw is dit, echter een kaarsje branden kan hier niet Wel prachtige wanden met tegeltjes die ook een afbeelding hebben dit heet Azulejos, prachtig om te zien. Toen was de dag eigenlijk wel vol en merk je dat er niks meer in kan Onze gids legde nog uit waar de haan van Portugal voor staat maar dat is niet helemaal meer binnen gekomen dus heb ik het opgezocht;

Wat de oranje leeuw voor Nederland betekend , betekend de haan voor Portugal Het dorpje Barcelos ging gebukt onder een aantal diefstallen en niemand wist wie dit deed, Een pelgrim die naar Santiago de Compostela onderweg was werd veroordeeld voor de diefstallen hij zei echter dat hij het niet was en beweerde dat de haan die op het bord van de rechter lag 3 x zou kraaien als hij veroordeeld werd. Dit geloofde niemand en je raad het al het gebeurde toch dus toen probeerde de rechter zijn fout nog snel goed te maken en dat lukte ook. Dit is de verkorte versie hoor.

Al met al hebben we een geweldige dag gehad. Morgen gaan de naar La Coruna dit ligt weer in Spanje

Anna

Fijn dat jullie genieten van jullie reis.
Lissabon vonden wij ook niet echt mooi.

Wieke.

Prachtig verhaal. Leest als een Ronan. Toppertje.?

Wike

Ronan=Roman

Mariska

Hahah leuk hoor

Nelly de Heer-Koper

Porto is inderdaad de moeite waard.
Hopelijk wel veel gerestaureerd, want toen ik er de laatste keer was zag je toch wel veel afgebladderde verf bij de oude huizen.